1571 hingga 1574!
Alamak, no giliran aku dah disebut. Mak cik tu mengarahkan kami berempat masuk ke bilik pensyarah. Oral examination of histology.
Dup! Dup! ya Allah, takutnya… aku risau kalau2 aku tak dapat nak recall semula apa yang dah dibaca. Ingatan ku kepada exam anatomy membuatkanku semakin takut. Maklumlah, aku Cuma tidur satu jam sahaja malam tadi. Bukan sebab aku minum Nescafe atau ubat tahan tidur, tapi wabak ‘isomia’ telah melanda pada diriku malam tadi..
“Ya Allah, bantulah aku,” itu sahaja yang mampu aku ucapkan…
“what is your name?” pensyarah histology perempuan itu bertanya, sambil tersenyum. Beliau menjadi pemeriksa untuk oral examination aku hari ini.
“Ahmad Baihaqi?” dia bertanya…
“yes,”aku mengiakan pensyarah tersebut. Alhamdulillah,senyumannya meredakan sedikit ketakutanku.. itulah kuasa senyuman!
MENGUJI DAN MENGAJAR
“what is the lining of vas epidiymis?” dia bertanya.
“pseudostratified columnar ciliated epithelium,” dijawab dengan yakin.
“is it true cilia?” tanyanya lagi, cuba menguji kefahaman kami.
“no, it is streocilia,” membuktikan kefahaman dalam topik tersebut.
“yes, you are excellent! Is it logic, if organ that is storage in function, has cilia?”menguji lagi…
Kami tersenyum dan menafikan. Kemudian,beliau menceritakan, semasa dia belajar dulu, pensyarah2 ajar lining of epidymis is cilia, diorang pelik, kenapa organ yang berfungsi sebagai cilia mempunyai cilia? Kemudian, apabila microscop electron tercipta, barulah fakta itu dibetulkan semula. Sel yang lining epidymis tu, bukannya cilia tapi microvilli, berfungsi untuk meningkatkan luas permukaan untuk mematangkan sperm dan menyerap cecair dalam tube itu.. subhanallah!
Seronoknya! Pensyarah ni bukan sahaja menguji kami, bahkan beliau juga cuba betulkan kami, mengajar kami dan membetulkan kesalahfahaman kami dalam ‘histology.’
IKHLAS
Itulah ciri2 guru yang ikhlas.
Bukan hanya berperanan sebagai pengajar, juga sebagai pendidik. Mendidik kami, para pelajarnya untuk mengagumi kehebatan Allah dalam ciptaan-Nya yang memukau. Berapa kali beliau mengulang2 perkataan subhallah, menggalakkan kami untuk mengaguminya.
Guru2 ikhlas akan cuba memastikan pelajarnya faham dengan kefahaman yang betul dalam subjeknya. Tidak lokek dalam mengulang2 perkara yang sama jika pelajarnya tak faham. Bahkan, peluang untuk menguji anak didiknya semasa oral examination tidak disia2kan!
Tapi, bagaimana pula dengan aku sebagai pelajar, adakah aku ikhlas dalam belajar?
MENGAITKAN MEDIK DENGAN AGAMA
Inilah yang paling seronok. Di sini, pensyarah kami akan menyebut apa2 ayat quran atau hadis yang berkait dengan perubatan. Semoga iman ku semakin meningkat!
Firman Allah yang bermaksud, “Dia diciptakan dari air yang dipancarkan, yang keluar dari antara tulang sulbi laki-laki dan tulang dada perempuan” (surah At-thariq; 6-7)
Kenapa Allah kata kita keluar dari tulang sulbi? Sedangkan sperms keluar dari testis. Dalam testis, mana ada tulang.
Aku terdiam. Betul jugak. Kenapa ye?
Pensyarah tu berkata, semasa kita dalam perut emak, testis tu dihasilkan behampiran dengan tulang belakang, kemudian testis tu pun bergerak menuju ke scrotum.
Owh! Begitu..
Subhanallah! Itulah ucapan yang sering terpancul dari mulut2 pensyarah2 kami. Menggalakkan kami mengagumi kehebatan Allah. Rugilah kalau iman aku tak bertambah-tambah!
KESUNGGUHAN
Aku rasa sungguh seronok belajar medik di mesir ini. pensyarah2 begitu bersungguh mengajar kami.
Aku ni jenis yang kuat bertanya, sebab aku ni tak macam orang lain yang tersangat ‘pick up’ dalam belajar dan aku juga suka fikir benda yang pelik2. Sebab tu, kadang2 aku fikir dengan cara yang kompleks, sehingga aku memeningkan kepala rakan2. maafkan aku..
Tapi, yang menjadikan aku kagum dengan pensyarah2 kat mesir ni, mereka melayani aku dengan baik .Aku tanya macam2, diorang jawab dengan tenang, siap tanya lagi, faham ke tak ni??
kalau aku suruh diorang ulang sambil tunjukkan muka ‘blur’, diorang pun ulang2 sampai aku faham.
KELAKAR
Kadang2 pensyarah di Mesir ni kuat jugak melawak. Nampak kami macam boring dengan subjek, diorang buat lawak. Apa lagi, tergelak sakan la kami kat belakang. Pulang ke rumah plak, diceritakan lawak doktor tu, lepas tu ketawa sekali lagi, ramai2.. huhu, seronoknya..
Percaya tak, ada kajian yang menunjukkan belajar dengan ceria lebih berkesan dari belajar secara tertekan. Aku rasa, pensyarah2 kat mesir ni berpegang kepada kata2 ni..
SAYANGI ORANG ISLAM
Apa yang menyeronokkan, pensyarah2 kami ni sangat menyayangi kami, walhal kami bukannya orang Mesir pun. Diorang seronok sebab kami semua ni orang Islam. Memang orang Mesir ni sangat bangga dengan Islam dan menyayangi sesiapa yang Islam.
Yang perempuan,bertudung litup, menyejukkan mata yang memandang, sangat memberi respon kepada soalan2 dari pensyarah.
Yang lelaki pulak, entah, aku tak berani nak komen.
Setiap individu yang berlainan jantina mempunyai perangai yang berbeza.
MEMUDAHKAN
Subjek medic ni bukan subjek yang mudah, banyak sangat benda yang kena hafal, terlalu banyak. Kadang2, rasa macam tak logic plak kami kena hafal sebanyak tu..
Disini, kadang2 pensyarah akan mengajar kami cara menghafal sesuatu istilah medik. Contoh; glossopharyngela nerve ialah cranial nerve no 9. Diorang kata, no 9 tu kan macam huruf g. huhu, mudahlah kami nak hafal, dah tak tertukar2 lagi dengan cranial nerve yang lain..
Malah, pensyarah2 kat sini juga rajin buat nota ringkasan. Daripada buku2 teks department dan buku teks international yang tebal2 tu, diorang buat ringkasan dan jual kat kami, mudahkan kami faham dan baca. Malah kadang2, diorang bagi free dan suruh kami fotostatkan dan edar kat kawan2.
Beruntunglah bagi sesiapa yang fotostat tu, sebab dia dah tolong mudahkan orang lain mempelajari ilmu fardhu kifayah. Kalau mudahkan orang lain dengan buat nota, lagi lah besar pahalanya, insya Allah.
PENYAYANG
"i'm like you mother here"
itulah kata2 dari seorang pensyarah kami. kami bertepuk tangan, terharu mendengarnya. memang jiwa perempuan ini bagus, mudah fahami perasaan orang lain. beliau faham keadaan kami yang jauh dari mak dan ayah.
pada masa tu, kami dah nak menduduki peperiksaan akhir tahun. beliau ingatkan kami supaya tidak study sampai lupa nak tidur, sebab dia amat risau kalau kami tak boleh nak recall semula apa yang dibaca, beliau tak nak kami fail dalam exam..
tapi, aku bukan tak nak tidur awal, tapi aku memang tak boleh nak tidur, macam mana ye?
DOA
“Doa adalah senjata orang mukmin” mafhum hadis.
Memang antara perangai orang Arab ni, mereka memang suka mendoakan orang. Kalimah2 doa mudah sangat terpancul dari mulut mereka.
Biasannya, selepas dari bertanya soalan, aku akan berterima kasih dengan mereka. Tak ku lupa meminta doa daripada mereka, semoga doa dari pensyarah ni berkat dan membantuku dalam mencapai kecemerlangan.
KESIMPULAN
Belajar kat mesir ni sangat best. Pensyarah sangat menunjukkan prestasi terbaik semasa mengajar. Sekarang, kecemerlangan itu bergantung kepada aku. Kalau aku tak cemerlang, memang salah aku!
Semoga Allah merahmati semua pensayra2 ku dan mengurniakan kecemerlangan kepadaku..
Thanks doctors, I love u all..
"solat adalah hari akhirah" tn guru Nik Abdul Aziz
1 comment:
bestnye blaja kt mesir..amk medic lg..subhanallah..kagum amat =)
Post a Comment