“aik? Pelik betul! Aku ajak dia main bowling dengan aku, dia tak nak main. Tapi, dengan orang lain dia main pulak,” Ramli hairan. Di manakah silapnya?
Kenapa manusia selalu bercakap tentang apa yang dia nak? Betul, kamu tertarik dengan apa yang kamu minat. Tapi, itu kamu, bukan orang lain! Orang lain pun macam kamu, mereka hanya tertarik dengan apa yang mereka minat, bukan dengan apa yang kamu minat!
IKAN DAN CACING
Hurm, cuba tanya kepada pengail ikan. Apa yang dibuat supaya dapat pancing banyak ikan? Yup, dia nak ikan. Ikan tu apa yang dia nak! Dia tahu yang ikan minat makan cacing. Jadi, dia dapatkan cacing yang segar-segar untuk dibuat umpan. Dia tunaikan minat ikan untuk dapatkan ikan.
Jadi, kenapa tak kita gunakan teknik yang sama untuk orang lain? Terutamanya, para pendakwah untuk memancing hati mad’u.
Hanya satu cara atas muka bumi ini untuk pengaruhi manusia lain, iaitu dengan bercakap tentang apa yang mereka inginkan dan tunjukkan kepada mereka cara untuk mendapatkannya. Melihat dari pandangan orang lain dan meningkatkan keinginan mereka kepada sesuatu bukan bermaksud memanupulasi seseorang untuk melakukan perkara yang menguntungkan kita dan memberikan kesan buruk kepada orang itu.
Harry A, Overstreet in his illuminating book Influencing Human Behavior said; "Action springs out of what we fundamentally desire ... and the best piece of advice which can be given to would-be persuaders, whether in business, in the home, in the school, in
politics, is: First, arouse in the other person an eager want. He who can do this has the whole world with him. He who cannot walks a lonely way."
Esok, kamu ingin pujuk orang untuk buat sesuatu. Sebelum kamu bercakap, pause sekejap dan tanyalah kepada diri kamu, “BAGAIMANA saya ingin membuatkan orang ini ingin melakukan apa yang saya inginkan?”
LETAK DIRI DALAM KASUT ORANG LAIN
"If there is any one secret of success," said Henry Ford, "it lies in the ability to get the other person's point of view and see things from that person's angle as well as from your own."
Siapa kisah dengan minat kau? Siapa kisah dengan masalah kau? Aku lebih risau dengan masalah aku! Kenapa nak minta aku buat itu dan ini? Kau pulak langsung tak gunakan perkataan tolong. Huh, kalau ada perkataan tolong pun, nada suara kau tu nada mengarah!
Kau syok cerita tentang kehebatan kau. Aku lebih kisah dengan diri aku, bukan diri kau! Cerita kau memang buatkan aku rasa kecil dan tidak penting!
Tunjukkan model matlamat yang ingin dicapai dapat meningkatkan minat mereka. Memahami untuk menyelesaikan masalah mereka juga membantu.
CONTOH
Dear Mr. Vermylen:
Your company has been one of our good customers for fourteen years. Naturally, we are very grateful for your patronage and are eager to give you the speedy, efficient service you deserve.
However, we regret to say that it isn't possible for us to do that when your trucks bring us a large shipment late in the afternoon, as they did on November 10. Why? Because many other customers make late afternoon deliveries also. Naturally, that causes
congestion. That means your trucks are held up unavoidably at the pier and sometimes even your freight is delayed.
That's bad, but it can be avoided. If you make your deliveries at the pier in the morning when possible, your trucks will be able to keep moving, your freight will get immediate attention, and our workers will get home early at night to enjoy a dinner of the delicious macaroni and noodles that you manufacture.Regardless of when your shipments arrive, we shall always cheerfully do all in our power to serve you promptly.
You are busy. Please don't trouble to answer this note.
Yours truly,
J----- B-----, supt.
FAEDAH
Dunia ini penuh dengan orang yang mementingkan kepuasan diri sendiri. Jadi, orang yang tidak mementingkan diri sendiri dan suka berkhidmat untuk orang lain mempunyai kelebihan yang besar.
Owen D. Young, a noted lawyer and one of America's great business leaders, once said: "People who can put themselves in the place of other people who can understand the workings of their minds, need never worry about what the future has in store for them."
KESIMPULAN
Charles Schwab's injunction: "hearty in his approbation and lavish in his praise."
William Winter once remarked that "self-expression is the dominant necessity of human nature."
Lumrahnya, manusia suka feel of importance. Mereka seronok jika kewujudan mereka dihargai dan perlu.
When we have a brilliant idea, instead of making others think it is ours, why not let them cook and stir the idea themselves. They will then regard it as their own; they
Remember: "First, arouse in the other person an eager want. He who can do this has the whole world with him. He who cannot walks a lonely way."
Prinsipnya ialah: Tingkatkan perasaan mahu dalam diri orang lain. AROUSE IN THE OTHER PERSON AN EAGER WANT.
No comments:
Post a Comment