CADANGAN
Saya berfikir, alangkah bagusnya jika kerajaan Malaysia atau mana2 pihak yang berautoriti dapat mengusulkan kepada PBB untuk meminta setiap negara2 yang hebat dalam sistem pendidikan mereka membentangkan kepada dunia, sama ada menulis jurnal, membuat kongres atau sebagainya, menceritakan sistem pendidikan yang diamalkan di negara masing2! Bermula dari sistem prasekolah, hinggalah keperingkat universiti dan sebagainya. Peranan PBB yang diharapkan dapat memajukan negara yang kurang membangun diharapkan dapat menekankan sistem pendidikan untuk kemajuan negara masing-masing.
Atau…
Mana2 indvidu atau pihak yang berautoriti mengkaji secara serius sistem pendidikan di negara2 membangun. Mugkin boleh ditubuhkan skuad khusus untuk pengkajian ini. ada yang mengkaji pendidikan di rumah, pendidikan prasekolah dan seterusnya. Pemerhatian ,penilaian dan cadangan sistem pendidikan yang meyakinkan dicadangkan kepada kerajaan untuk dibahas dan dilaksanakan. BUANGKAN semua prejudis parti politik, fikirkan kemajuan sistem pendidikan negara! Pihak2 ini boleh merujuk kepada pengasas tadika Khalifah, mempelajari cara beliau dan isteri laksankan semasa mengkaji sistem tadika di setiap negara.
Atau….
Mana2 individu atau keluarga yang menetap di luar negara, di negara2 maju, mengkaji sistem pendidikan di negara2 yang diduduki. Kesedaran kearah sikap ini mesti dipupuk kepada mana2 keluarga atau individu yang menetap di luar negara kerana pekerjaan atau menyambung pengajian. Ini kerana, oleh sebab saya ada ramai kawan2 yang pernah belajar di tadika di luar negara, menceritakan pengalaman mereka belajar di sana, saya berasa cemburu dan pelik, KENAPA MALAYSIA JUGA TIDAK MEMPRAKTIKKAN PERKARA YANG SAMA?
Jadi, KELEBIHAN dan PELUANG keberadaan orang2 Malaysia di luar negara harus diambil manfaat sepenuhnya untuk mengkaji sistem pendidikan di negara masing2, dan dicadangkan kepada kerajaan malasysia.
Dan..
Kerajaan mesti menyediakan satu badan bertindak untuk mengkaji kepincangan sistem pendidikan pada hari ini. kesusuaian tahap umur dan tempat dalam menerima sukatan pelajaran yang ditetapkan, kesediaan dan kemampuan guru2 dalam mengajar dan mendidik pelajar dan sistem peperiksaan yang BUKAN melahirkan ROBOT yang kaku dan tidak mampu menyelesaikan permasalahan massa yang kian mencabar dan unik!
Badan ni juga akan menerima laporan kajian yang dibuat oleh mana2 pihak dan individu. Oleh sebab Malaysia terlalu kuat dipengaruhi politik kepartian, saya amat mengharapkan SEGALA PREJUDIS atau KETA’ASUBAN kepada mana2 parti politik mestilah dijauhi dalam memajukan sistem pendidikan negara!
Kajian ini pula, bukan bermakna kerajaan perlu membuat satu perubahan yang drastik! Tindakan ke arah pelaksanaan itu juga perlu dikaji dan ditanya pendapat pakar2 pendidikan di dalam diluar negara. Saya sudah tidak mahu lagi melihat DASAR PENDIDIKAN yang dibuat secara SEMBORONO , tanpa pengkajian yang MENDALAM! Tidak perlu saya memberi contoh, kerana semua orang boleh tengok dan menilai sendiri.
PENUTUP
Sistem pendidikan adalah sangat penting kerana pendidikan lah yang menjadi penentu kepada JATUH dan BANGUNNYA sesebuah negara. Hal ini mesti dipandang serius oleh pihak kerajaan, supaya tidak mengubah sesuatu dasar sesuka hati mereka. Saya tegaskan lagi sekali, BUANGKAN SEGALA PREJUDIS KEPARTIAN dalam membincang dan mengkaji kearah kemajuan sistem pendidikan negara.
2 comments:
kajian da dijalankan terhadap sistem pendidikan di negara-negara maju membangun dan lain-lain.
Sistem peperiksaan di negara lain juga dikaji dan cuba diaplikasikan didalam sistem pendidikan negara.
Antaranya sistem peperiksaan yang dijalankan sekarang.
Itu setakat yang diketahui.Ada maklumat hitam putih i'll inform.
^-^
syukran atas makluman... sy mmmg tercari2 maklumat tentang tu..
Post a Comment